Sound Of Mind

Az önfejlesztés nem luxus, hanem alapszükséglet!

Pszichoedukációs gyakorlatsor - Motiváció

A motiváció vagy a szervezeten belüli ( szükséglet, vágy, érdeklődés, szokás, akarat) vagy a szervezetre kívülről ható erő ( elvárások ), ami a cselekvést aktiválja, irányítja és fenntartja. A motívumok nagyon gyakran nem tudatosulnak.

Kiegészítés 01: Gyermeknevelés során elég gyakoriak a túlzó elvárások a szülő részéről ami a cselekvésre irányuló motivációt gátolja, hiszen a cselekvés, szabályzás tényezője külső, nem pedig önirányított. Gyakori lehet a szülő részéről a reális elvárások teljes hiánya is, ami a motivációt szintén nem segíti. A szülő - gyermek rendszer egy több évtizedes szabályzási viszony. Hogyha a szülő figyelembe veszi a gyermek motivációját, a gyermeknevelési rendszerre tud motiváció fejlesztő tényezőként tekinteni, a motiváció nem lesz gátolt. Hogyha a szülő a gyermeknél a negatív cselekvésekre irányítja a gyermek figyelmét is, a gyermekben frusztráció gátoltság keletkezik.

Kiegészítés 02: A magas elvárásokkal, vagy az elvárások hiányában nevelkedett gyermekek a szülő nevelési modelljét önmagukba vetíthetik ( iternalizálják ), és felnőttként környezetüket vagy magas elvárásokban részesíthetik, vagy kompenzálva a gyermeki tapasztalatokat, semmilyen elvárásokat nem fogalmaznak meg önmagukkal kapcsolatban.

Feladat 01: Gondolkodjon az elvárásain egy adott helyzethez kötve! Önmagára vagy másra irányulnak? Mennyire reálisak ezek az elvárások, vagy mennyire magasak? Egy lépésben elérhetőek vagy szakaszosan tervezhetőek? A motivációja miért gátolt? Milyen gondolat, hozzáállás vagy érzelem gátolja? A gátoltság milyen külső, és milyen belső okokra vezethetőek vissza?

Feladat 02: Az elvárások gyakran a türelmetlenség érzetébe vannak becsomagolva. Az elvárások teljes hiánya, vagy a magas elvárások kompenzálása gyakran elakadás, bizonytalanság érzetben, a környezet érzelmi kontrollálásában kapnak végleges formát. Figyelje meg helyzetekben, hogy árnyaltan hogyan jelennek meg az elvárásai. Baráti, párkapcsolati mintáiban milyen elvárásokat, mennyit fogalmaz meg környezete felé?

 

Két megközelítést különítünk el. A kauzálist ( okozati ) ami azt vizsgálja, hogy milyen múltbeli események következtében jött létre az adott cselekvés. Beletartoznak a múltbeli tapasztalatok, valamint a cselekvést közvetlenül kiváltó biológiai és pszichológiai okok is. A finális megközelítés ( célra irányuló ) arra fókuszál, hogy az adott cselekvésnek milyen jövőbeni következményei várhatók, ami miatt megteszünk valamit, vagy motiváció hiányában ( vagy késztetések konfliktusba kerülése esetén ) pont, hogy nem teszünk meg valamit. 

Kiegészítés 01.: A kauzalitás, teleológia ( ok - okozat ) fogalmával, és az intencionális ( szándék irányultság ) fejlődéssel még későbbiekben részletesen fogunk foglalkozni. Gyakori, hogy olyan valamitől szorongunk, vagy félünk a bekövetkeztétől ami a jövőben történhet meg, de egyáltalán nem biztos, hogy be fog következni. A megtörténtét biztosra vesszük nem pedig vagylagosnak. 

Kiegészítés 02: A tapasztalatok nem csak a jelen helyzetekre igazak, hanem, hogy milyen tapasztalatokat szereztünk a számunkra fontos személyekkel, elsősorban a szülővel. Hogyha az erős büntethetőség volt a tapasztalat, akkor önbüntetés formájában lehet jelen a mintaállományban, hiszen büntethetőek voltunk. A gyermek erős kritizálása felnőttkorban  mások kritizálásában, vagy minősítésében jelenik meg.

Feladat 01: Cselekvése, szokásai alapján gondolja át, hogy milyen múltbéli események formálják a motivációját? Az önt ért eseményeket hogyan értékelte ki? Milyen következményt tulajdonít az adott tapasztalatoknak? Milyen következményt várt a helyzettől? Milyen következmény bekövetkeztétől tart?

Feladat 02: Egy adott helyzettel kapcsolatban képzeljen el egy ideális következményt, ne azt amelyikre számít. Hogyha munkahelyén attól tart, hogy leszídják, vagy kiderül, hogy elront valamit, akkor a dicsérhetőségre gondoljon, valamint a hibázás természetességére. Gondolja át, hogyan tudja szülőként, párként, vagy barátként a hibáit javítgatni, fejlődni. Kérjen ön számára fontos személyektől visszajelzést a hibáiról! Kérje meg főnökét, barátját, családtagját, hogy érzékenyebben adjon visszajelzést működéséről.

 

A motiváció a cselekvés mozgatórugóinak mind az okozati, mind a célra irányuló megközelítését tárgyalja, és olyan kérdésekre keresi a választ, hogy mi váltja ki az adott cselekvést, mi készteti, mi tartja fenn, mi irányítja, és mi állítja le, vagy mi gátolja. 

Kiegészítés 01: A szülő mentális sérülése leginkább akkor mutatkozik meg amikor a gyermek érzelmi reakcióit elszigetelten értemezi, csak a gyermeknek tulajdonítja, nem pedig egy érzelmi kölcsönhatásként értelmezi, ahol a gyermek a szülő érzelmi válaszaira ok - okozati viszonyban reagál viselkedésével. Az ok - okozati rendszerben értelmezett érzelmi működés tagadása felnőtt korban is gyakori, aminek gyermekkori oka, két példán keresztül: hogyha szülő érzelmileg nem reagál rám, akkor nem törődik velem, és akkor nem is szeret. ( gondozás hiánya, elhanyagolás, = szerethetőségbe való hit megrendülése ). Vagy, hogyha ennyire büntethető vagyok, akkor biztos tényleg rossz vagyok. A motiváció gátlása, gyakran társul az ok - okozati rendszer gátlásával. ( Ezt kell megtennem, ahhoz, hogy ez megtörténjen )

Kiegészítés 02: Gyermeknevelésnél nagyon gyakori, hogy a szülő saját szükségletei szerint reagál a gyermekre, intenzív érzelmei szabályozzák a helyzetet, valamint a gyermeket minősíti nem pedig a helyzetet. A gyermek cselekvésének értelmezése a szülőre való válaszreakcióként, természeteként fogható fel.

Feladat 01: egy nem kívánt cselekvés során, ami erős érzelmekkel társul, vegye végig az alábbi gondolati sort:

1., Mi váltotta ki a cselekvést? Érzelem, gondolat, valamilyen hozzáállás ?

2., Mi késztette a cselekvést? Gyermek megbüntetése, ismerkedésnél az intimitás, vagy a szexualitás igénye? Párkapcsolatban az érzelmi elérhetetlenség, esetleg érzelmi elutasítás?

3., Gondolja át, hogy mi tartja fent a viselkedését valamint, hogy mi szüntetné meg? Kapcsolati viszonylatban milyen reakcióra számít a másiktól?

4., Gondolja át mi irányítja vagy gátolja a viselkedését? Szorongás, félelem az intimitástól, az elutasítástól, vagy a kritikától, esetleg az elvárásai?

Jelen cikkünk egy részlet.
A teljes pszichoedukációs program a Patreon oldalunkon található.

A bejegyzés trackback címe:

https://soundofmind.blog.hu/api/trackback/id/tr8815708088

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Archívum

Friss topikok

Címkék